Kompetencebaseret instrumentbevis til

flyvemaskine – CB IR(A)

EASA har endelig903187997 offentliggjort de længe ventede nye regler, der skal gøre instrumentbeviset mere tilgængeligt for privatpiloter. Med de nye regler for instrumentuddannelse er der taget et stort skridt i retning af mere fleksible regler.

I stedet for stringente timekrav er der med den nye “kompetencebaserede instrumentuddannelse” lagt op til at se på en aspirants eventuelle forudgående erfaring; for eksempel hvis du har for udgående IFR – flyvetid eller benytter det nye enroute instrument rating (BIR) som trinbræt på vej mod det fulde instrumentbevis. Efter en pre-entry assessment (evalueringsflyvning) kan timekravet reduceres helt ned til 10 timers flyvning på en godkendt flyveskole, afhængigt af den forudgående erfaring. Den pågældende skole vil efter gældende regler tage stilling til, hvor meget af flyvetiden der kan reduceres for den enkelte aspirant.

Teori

Timekravet er nedsat fra 200 til 80 timer. Hvis du benytter dig af fjernundervisning og selv er god til at få læst op på pensum, kan du klare dig med ned til 8 timers fremmøde på en flyveskole for at få teorien dækket. Ren klasseundervisning er således skåret ned til blot 8 timer og kan altså principielt klares på en weekend, forudsat at du studerer flittigt derhjemme. På den måde er det nu blevet langt mere overkommeligt for en privatpilot at kombinere teorien med et arbejdsliv.

Hvis du starter helt fra bunden med timer, så er timekravet 40 timers flyvetimer i alt.

Men det interessante er at ud af de 40 flyvetimer, kan de 30 flyvetimers flyves udenfor ATO.

Disse 30 kaldes flexible training og hvis du efter endt teori overvejer at flyve disse 30 timer udenfor en ATO godkendt flyveskole så kontakt undertegnede.

På den måde kan vi sammen lægge et program så du er direkte kvalificeret til at indgå i godkendt ATOs skoleprogram efter en pre-entry assessment.